محل تبلیغات شما
روش تدریس خاص فلسفه و کودک بر آن است تا با استفاده از یکسری عناصر تشکیل دهنده, جهت اجرای طرح مورد نظر برنامة جامعی که شامل: اصول و مبانی، اهداف،‌محتوا، روش، نقش معلم و شاگرد . می‌باشد را تدوین نماید.

روش تدریس خاص فلسفه و کودک بر آن است تا با استفاده از یکسری عناصر تشکیل دهنده, جهت اجرای طرح مورد نظر برنامة جامعی که شامل: اصول و مبانی، اهداف،‌محتوا، روش، نقش معلم و شاگرد . می‌باشد را تدوین نماید.

برخی از موارد زیر برای آشنایی علاقمندان و مربیان این رشته بیان شده است.

معلم فلسفه و کودک باید شرایط زیر را دارا باشد:

ـ رفتار و فعالیت او جذاب، دلنشین و متین باشد.

ـ حوصلة فراوان و استقامت داشته باشد.

ـ از آرامش روحی و روانی برخوردار باشد.

ـ مهربان و متعهد باشد.

ـ علاقمند به کودکان و دلسوز برای آنها باشد.

ـ تجربه قبلی کار با کودکان را داشته باشد و هنر ارتباط برقرار کردن با کودکان را قبلاً فراگرفته باشد.

ـ ظاهری آراسته و تمیز داشته باشد.

ـ با استعداد و مقید به موازین اخلاقی باشد.

ـ داستانهایی را انتخاب کند که دارای هدف عالی اخلاقی باشد.

ـ در زمینه رفتاری، الگو و سرمشق باشد.

ـ نحوه برخوردش با دانش آموزان متعادل و بدون هرگونه تبعیض و تمایز باشد.

ـ خویشتندار باشد.
- کودکان را به بحث تشویق کند.

ـ فکری باز، روشن و بدون تعصب داشته باشد.

ـ اندیشه‌ورزی را در کودکان شکوفا کند.

ـ کلاس را با موضوعات خاص به چالش بکشد.

ـ کلاس او از تنوع برخوردار باشد.

ـ به فنون مهارت فلسفه و کودک آشنایی داشته باشد.

ـ به تغییرات رفتاری دانش‌آموزان حساس باشد.

***

مهارت خاص مربی فلسفه وکودک:

ـ ابتدا دانش آموزان را بصورت دایره‌وار نشانده تا بتوانند به راحتی یکدیگر را دیده و در بحث مشارکت کنند. مربی در کلاس به بچه‌ها این آزادی را بدهد که موضوع بحث را خودشان خلق کنند.

ـ رعایت آداب بحث یا همان قوانین اجرایی در کلاس بسیار حائز اهمیت است.

ـ مفاهیم انتخابی برای بحث در کلاس باید: بحث‌انگیز، متناسب با سن کودک و اساسی باشد.

ـ همانگونه که صحبت و به چالش کشیدن موضوعات مناسب است، سکوت متفکرانه هم لازم می‌باشد.

ـ مربی به مشارکت همه دانش‌آموزان در گفتگو دقت داشته باشد.

***

الف) استفاده از داستان:

ـ کودکان مفاهیم فکری را از طریق داستان بهتر می‌آموزند و برایشان لذت‌بخش است. از بچه‌ها بخواهید که داستان را به زبان خودشان بازگو کنند.

ـ از بچه‌ها درباره داستان و نظراتشان دلیل بخواهید.

ـ دانش‌آموزان داستان را به نوبت بخوانند.

ـ داستان فکری لازم است که با فرهنگ بومی، ملی و مذهبی کودک یکسو باشد.

ـ معلم نتیجه‌گیری را بر عهده کودکان بگذارد.

ـ نگارش داستان، ساده و روان باشد.

ـ داستان جالب باشد و انگیزه گفتگو را تحریک کند.

ـ کودکان را به تعجب و فکر فرو برد.


روش تدریس:

ـ سؤالات دانش‌آموزان روی تخته نوشته شده و در کنار آن اسم کودک را بنویسید.

ـ سؤالات را اهم و مهم کرده و به سؤالات مهمتر بپردازید.

ـ سؤالاتی که با موضوع اصلی بی‌ربط است را هم بشنوید.

ـ گفتگو در کلاس باید پایان واضح و مشخصی داشته باشد.

ـ در این گروه تحقیقی (کلاس) تعامل کلاس از معلم‌مدار بودن به دانش آموز مداری تغییر کند.


ب) استفاده از عکس، فیلم، خاطره و .

ـ مربی می‌تواند توسط عکس، فیلم و کارتون‌های فکری و خاطره‌گویی و فعالیت‌هایی که مرتبط به بازی فکری می‌باشد کودکان را برای آموزش فلسفه یاری دهد. چه بسا اگر در آموزش همیشه از شیوه داستان‌گویی و داستان خوانی استفاده شود از جذابیت کمتری برخوردار شود، بهتر است مربی با خلاقیتی که از خود نشان می‌دهد، از روش‌های بالا هم استفاده کند.

در شب جمعه این سوره هارا بخواندکه از برای هر یک فواید و ثواب بسیار روایت شده است.

اهمیت سنجش اخلاق برای ارتقای سطوح فردی و اجتماعی

بیانیه گام دوم انقلاب

ـ ,داستان ,کلاس ,کودک ,کودکان ,فلسفه ,باشد ـ ,داشته باشد ,و کودک ,فلسفه و ,را به ,عناصر تشکیل دهنده ,یکسری عناصر تشکیل

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بد قول گل برگ کبود... هموار کنکور غار هوپکا شماره 1 دمیرچی سراب moawrinhosuf Juan's style پوست مو زیبایی دانلود فیلم ایرانی نگاه نو سرچاهان هرمزگان