روش تدریس خاص فلسفه و کودک بر آن است تا با استفاده از یکسری عناصر تشکیل دهنده, جهت اجرای طرح مورد نظر برنامة جامعی که شامل: اصول و مبانی، اهداف،محتوا، روش، نقش معلم و شاگرد . میباشد را تدوین نماید.
برخی از موارد زیر برای آشنایی علاقمندان و مربیان این رشته بیان شده است.
معلم فلسفه و کودک باید شرایط زیر را دارا باشد:
ـ رفتار و فعالیت او جذاب، دلنشین و متین باشد.
ـ حوصلة فراوان و استقامت داشته باشد.
ـ از آرامش روحی و روانی برخوردار باشد.
ـ مهربان و متعهد باشد.
ـ علاقمند به کودکان و دلسوز برای آنها باشد.
ـ تجربه قبلی کار با کودکان را داشته باشد و هنر ارتباط برقرار کردن با کودکان را قبلاً فراگرفته باشد.
ـ ظاهری آراسته و تمیز داشته باشد.
ـ با استعداد و مقید به موازین اخلاقی باشد.
ـ داستانهایی را انتخاب کند که دارای هدف عالی اخلاقی باشد.
ـ در زمینه رفتاری، الگو و سرمشق باشد.
ـ نحوه برخوردش با دانش آموزان متعادل و بدون هرگونه تبعیض و تمایز باشد.
ـ فکری باز، روشن و بدون تعصب داشته باشد.
ـ اندیشهورزی را در کودکان شکوفا کند.
ـ کلاس را با موضوعات خاص به چالش بکشد.
ـ کلاس او از تنوع برخوردار باشد.
ـ به فنون مهارت فلسفه و کودک آشنایی داشته باشد.
***
مهارت خاص مربی فلسفه وکودک:
ـ ابتدا دانش آموزان را بصورت دایرهوار نشانده تا بتوانند به راحتی یکدیگر را دیده و در بحث مشارکت کنند. مربی در کلاس به بچهها این آزادی را بدهد که موضوع بحث را خودشان خلق کنند.
ـ رعایت آداب بحث یا همان قوانین اجرایی در کلاس بسیار حائز اهمیت است.
ـ مفاهیم انتخابی برای بحث در کلاس باید: بحثانگیز، متناسب با سن کودک و اساسی باشد.
ـ همانگونه که صحبت و به چالش کشیدن موضوعات مناسب است، سکوت متفکرانه هم لازم میباشد.
ـ مربی به مشارکت همه دانشآموزان در گفتگو دقت داشته باشد.
***
الف) استفاده از داستان:
ـ کودکان مفاهیم فکری را از طریق داستان بهتر میآموزند و برایشان لذتبخش است. از بچهها بخواهید که داستان را به زبان خودشان بازگو کنند.
ـ از بچهها درباره داستان و نظراتشان دلیل بخواهید.
ـ دانشآموزان داستان را به نوبت بخوانند.
ـ داستان فکری لازم است که با فرهنگ بومی، ملی و مذهبی کودک یکسو باشد.
ـ معلم نتیجهگیری را بر عهده کودکان بگذارد.
ـ نگارش داستان، ساده و روان باشد.
ـ داستان جالب باشد و انگیزه گفتگو را تحریک کند.
ـ کودکان را به تعجب و فکر فرو برد.
ـ سؤالات دانشآموزان روی تخته نوشته شده و در کنار آن اسم کودک را بنویسید.
ـ سؤالات را اهم و مهم کرده و به سؤالات مهمتر بپردازید.
ـ سؤالاتی که با موضوع اصلی بیربط است را هم بشنوید.
ـ گفتگو در کلاس باید پایان واضح و مشخصی داشته باشد.
ـ در این گروه تحقیقی (کلاس) تعامل کلاس از معلممدار بودن به دانش آموز مداری تغییر کند.
ب) استفاده از عکس، فیلم، خاطره و .
در شب جمعه این سوره هارا بخواندکه از برای هر یک فواید و ثواب بسیار روایت شده است.
ـ ,داستان ,کلاس ,کودک ,کودکان ,فلسفه ,باشد ـ ,داشته باشد ,و کودک ,فلسفه و ,را به ,عناصر تشکیل دهنده ,یکسری عناصر تشکیل
درباره این سایت